Rozpočtové rezervy

Na krytie nepredvídaných výdavkov nevyhnutných na zabezpečenie rozpočtového hospodárenia alebo  na krytie zníženia  rozpočtovaných  príjmov  sa vytvárajú v štátnom rozpočte rozpočtové rezervy.

O hospodárení s rozpočtovými rezervami podáva vláda správu národnej  rade v rámci správy o plnení rozpočtu verejnej správy a v rámci záverečného účtu verejnej správy.

Rozpočtové provizórium

Ak nie je zákon o štátnom rozpočte na nasledujúci rozpočtový rok  schválený  národnou  radou  do  31. decembra  bežného rozpočtového roka,  spravuje sa  rozpočtové  hospodárenie  v  dobe od 1. januára  rozpočtového roka do nadobudnutia účinnosti  zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok rozpočtovým provizóriom podľa  vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte.

Ak nemožno uplatniť tento postup, vzťahuje sa na rozpočtové hospodárenie Slovenskej republiky počas rozpočtového provizória zákon o štátnom rozpočte na predchádzajúci rozpočtový rok. Výdavky štátneho rozpočtu v každom kalendárnom mesiaci počas rozpočtového provizória nesmú prekročiť jednu dvanástinu celkových výdavkov štátneho rozpočtu  schválených zákonom o štátnom rozpočte na predchádzajúci  rozpočtový  rok.

Rozpočtový proces verejnej správy 

Ministerstvo financií riadi práce a usmerňuje vypracovanie návrhu  rozpočtu verejnej správy, osobitne návrhu štátneho rozpočtu na základe východísk rozpočtu verejnej správy schválených vládou spravidla do konca apríla bežného rozpočtového roka. Súčasťou východísk rozpočtu verejnej správy je aj určenie podielu schodku rozpočtu verejnej správy alebo prebytku rozpočtu verejnej správy na hrubom domácom produkte.

Rozpočtové opatrenia v štátnom rozpočte

Vláda alebo na základe jej splnomocnenia minister financií môže povoliť uskutočnenie výdavku nevyhnutného pre hospodárstvo Slovenskej republiky a nezabezpečeného v štátnom rozpočte. Ak v priebehu roka vznikne potreba úhrady, ktorá nie je v rozpočte kapitoly zabezpečená, možno úhradu realizovať na základe vykonaného rozpočtového opatrenia. Rozpočtové opatrenie, ktoré sa týka výdavkov na odvody Európskej únii a výdavkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, možno vykonať len v súlade s rozhodnutím príslušného orgánu Európskej únie.

Prísnejšie pravidlá a vyššie sankcie za nedodržanie GDPR

GDPR predstavuje nový právny rámec ochrany osobných údajov na európskej úrovni. Jeho cieľom je predovšetkým chrániť práva občanov Európskej únie proti neoprávnenému spracovávaniu s ich osobnými alebo citlivými údajmi. Spoločnosť Safedata.sk ponúka od roku 2018 vypracovanie GDPR dokumentácie pre malé a stredné spoločnosti. Európske GDPR nariadenie zaviedlo nové pravidlá, ktoré naviac sprísnili výškami pokút.

Presuny rozpočtových prostriedkov

Ak na úhradu nevyhnutného výdavku neboli v rozpočte kapitoly zabezpečené potrebné prostriedky, môže ich správca kapitoly zabezpečiť predovšetkým presunom rozpočtových  prostriedkov  v  rámci  svojho  rozpočtu. Pri  vykonávaní takýchto presunov rozpočtových prostriedkov nemožno  meniť  záväzné  ukazovatele rozpočtu  kapitoly.

Povolené prekročenie limitu výdavkov

Ak by prekročenie limitu výdavkov ovplyvnilo záväzné ukazovatele rozpočtu kapitoly, môže správca kapitoly povoliť takéto prekročenie len so súhlasom ministerstva financií. Ak má dôjsť z dôvodu delimitácie alebo prechodu úloh k prekročeniu limitu výdavkov, predložia orgány a organizácie, ktorých sa tieto opatrenia dotýkajú, prostredníctvom svojho zriaďovateľa príslušnému správcovi kapitoly vzájomne odsúhlasené delimitačné protokoly, ktoré obsahujú vzájomne odsúhlasené prevody prostriedkov štátneho rozpočtu a povinností k štátnemu rozpočtu. Správca kapitoly, na ktorú prechádzajú úlohy, predloží tieto doklady ministerstvu financií. Bez predloženia týchto dokladov nemôže ministerstvo financií povoliť prekročenie rozpočtového limitu výdavkov.