Na rozdiel od dane z pridanej hodnoty, ktorá je viacstupňovou daňou, keďže sa uplatňuje na každom stupni procesu výroby a obehu, sú spotrebné dane jednostupňovými daňami. Vyberajú sa na jednom stupni, a to buď pri vyskladnení vybraného výrobku od výrobcu, pretože výrobok sa stáva zdaniteľným už v čase výroby, alebo pri jeho dovoze na daňové územie. Takýmto mechanizmom sa zabezpečuje zníženie rizika možných daňových únikov tým, že vyrobený alebo dovezený predmet spotrebnej dane pri pohybe od výrobcu k spotrebiteľovi je zdanený, keďže neexistujú žiadne objektívne dôvody na to, aby sa rizikový predmet dane pohyboval na daňovom území nezdanený. Pri spotrebných daniach sa uplatňuje i tzv. princíp cieľa, čo v praxi znamená, že daňová povinnosť vzniká pri uvoľnení predmetu dane na konečnú spotrebu v krajine, kde sa konečná spotreba uskutočňuje.
Spotrebné dane
Spotrebné dane sú súčasťou daňovej sústavy Slovenskej republiky od 1. januára 1993, keď spolu s daňou z pridanej hodnoty nahradili bývalú daň z obratu. Dovtedy sa vybrané tovary nezaťažovali osobitnou daňou, podliehali však zvýšenej sadzbe univerzálnej dane z obratu. Právnym základom selektívnych daní sa stal Zákon č. 213/1992 Zb. o spotrebných daniach, ktorý súhrnne upravoval sadzby piatich predmetov dane, a to uhľovodíkových palív a mastív, liehu, piva, vína, tabaku a tabakových výrobkov. Zákon bol vypracovaný ešte v podmienkach ČSFR, ale účinnosť nadobudol až 1. januára 1993, teda dňom vzniku samostatnej Slovenskej republiky. Spoločný zákon neprihliadal na také špecifiká jednotlivých predmetov dane, ako sú ich rozdielne chemické a fyzikálne vlastnosti, účel ich použitia, rozdielnosť okruhu a počtu platiteľov, podiel výnosov z jednotlivých predmetov dane a ďalšie kľúčové problémy, ktorých riešenie jedným zákonom sa v mnohých prípadoch stalo zdrojom nielen nezrovnalostí a konfliktných situácií, ale i možných daňových únikov. Z toho dôvodu bolo treba vypracovať päť samostatných právnych predpisov o spotrebných daniach pre jednotlivé predmety dane. Táto koncepcia sa osvedčila, a preto bola premietnutá aj do aktuálnej právnej úpravy tohto segmentu nepriamych daní.
Súčasná právna úprava spotrebných daní sa od tej skoršej odlišuje novou koncepciou a štruktúrou. V rámci mechanizmu nepriamych daní obsahuje pomerne veľa doposiaľ neuplatňovaných prvkov. Potreba ich zavedenia spočívala v nevyhnutnosti zabezpečiť voľný pohyb tovarov podliehajúcich spotrebným daniam v nadväznosti na vstup Slovenskej republiky do Európskej únie. Preto bol vytvorený systém daňových skladov, oprávnených príjemcov a s tým súvisiaci režim pozastavenia dane. Uskutočnil sa aj presun správy spotrebných daní z daňových na colné úrady. V ďalšom texte poukážeme na inštitúty a mechanizmy spoločné pre všetky spotrebné dane a stručne vysvetlíme ich fungovanie. Ešte pripomenieme, že vzhľadom na princíp cieľa, slovenským spotrebným daniam podliehajú len tie tovary, ktoré sa v tuzemsku spotrebujú, avšak bez ohľadu na ich pôvod. Daňovým územím je teda územie Slovenskej republiky.
how to order androxal canada price
buying androxal generic london
how to order enclomiphene canada purchase
cheap enclomiphene price singapore
cheap rifaximin buy adelaide
how to buy rifaximin generic health
how to order xifaxan cheap drugs
xifaxan order online no membership overnight
cheapest buy staxyn cheap australia
vente de staxyn
how to buy dutasteride buy in london
dutasteride overnight delivery cheap
get flexeril cyclobenzaprine us pharmacies
buy cheapest flexeril cyclobenzaprine online
purchase gabapentin online from canada
how to order gabapentin price london
online order fildena cheap sale
discount fildena spain over the counter
order itraconazole cheap from india
online order itraconazole toronto canada
žena kamagra bez předpisu kanada
kamagra levné krmení z dodávky
générique kamagra livraison express
livraison fedex kamagra
get avodart generic good
cheapest buy avodart cost per tablet