Rast verejných dlhov je už dlhý čas v mnohých štátoch pri diskusiách o zodpovednej fiškálnej politike veľmi háklivou otázkou. Kritici narastania verejných dlhov neobviňujú deficitné financovanie iba pre jeho inflačné efekty. Varujú aj pred následkami hromadenia dlhu a prenosom jeho bremena na budúce generácie. Verejná zadlženosť má súvislosť s deficitom verejných rozpočtov, ktoré sú jednou z najdôležitejších príčin existencie verejného dlhu.
Veľmi dôležitá je veľkosť dlhu v pomere k Hrubému domácemu produktu. V podmienkach európskej únie, ktorej súčasťou je aj slovenská republika určuje Zmluva o Európskej únii tzv. Maastrichtská zmluva z roku 1992, ako kľúčový dokument európskej menovej integrácie, ktorý jednak vytvoril potrebný inštitucionálny substrát a zároveň zadefinoval aj nominálne konvergenčné kritéria (tzv. Maastrichtské kritéria), ktoré treba dosiahnuť, aby sa členský štát kvalifikoval na prechod do tretej fázy menovej únie – prijatie jednotnej meny. Pokrok dosiahnutý v oblasti hospodárskej a menovej konvergencie, ako i pri vykonávaní európskeho práva v oblasti vnútorného trhu, v tejto etape sledovala a hodnotila Rada EÚ. Jedným z rozhodujúcich kritérií je aj kritérium verejných dlhov v dvoch úrovniach. Jednak ako kritérium pre deficit verejných financií a potom kritérium pre výšku verejného dlhu.
Kritérium pre deficit verejných financií
Kritérium pre deficit verejných financií stanovené na úrovni 3% HDP sa v súčasnosti (rok 2005) na Slovensku neplní. V porovnaní s rokom 2002 však došlo k výraznému zníženiu deficitu z 5,7 % HDP v roku 2003 na 3,5 % HDP. Stalo sa tak predovšetkým vďaka prísnemu rozpočtovému obmedzeniu a štrukturálnym reformám. Na zníženie deficitu verejných financií na úroveň neprevyšujúcu 3% HDP a na splnenie maastrichtského kritéria bude predovšetkým potrebné ukončiť a udržať prebiehajúce štrukturálne reformy vo verejných financiách. Potrebná je rozpočtová konsolidácia v okruhu primárneho salda v súvislosti s tým, že úrokové náklady dlhovej služby sa v horizonte najbližších troch rokov nebudú výraznejšie znižovať. Po započítaní nákladov dôchodkovej reformy (t.j. po zohľadnení výpadku príjmov z dôchodkového zabezpečenia v rámci II. piliera) by kritérium pre výšku fiškálneho deficitu malo byť splnené v roku 2007, keď by deficit verejných financií mal dosiahnuť 3 % HDP a dokonca v roku 2008 2,1 %.( verejný deficit vrátane vplyvu dôchodkovej reformy (jún 2005 3,3 % HDP, 2005 3,8 %, 2006 4,2 % HDP, 2007 3,0 % HDP, 2008 2,7 % HDP, bez vplyvu dôchodkovej reformy jún 2005 3,3 % HDP, 2005 – 3,4 % HDP, 2006 – 2,9 % HDP, 2007 – 1,6 % HDP, 2008 – 1,3 % HDP).
Kritérium pre výšku verejného dlhu Slovensko už v roku 2005 spĺňa. Referenčná hodnota stanovená na 60 % HDP nebola v minulosti prekročená. V tomto roku predstavuje verejný dlh úroveň pod 40 % HDP (verejný dlh jún 2005 43,6 % HDP, 2005 36,7 % HDP 2006 38,4 % HDP, 2007 37,8 % HDP, 2008 37,5 % HDP).
V najbližších rokoch sa verejný dlh v nominálnom vyjadrení bude zvyšovať, najmä v rámci segmentu centrálnej vlády. Tu sa súbežne s nábehom reformy dôchodkového systému v roku 2005 prejaví efekt transformácie časti implicitného dlhu v dôchodkovom systéme na explicitný tým, že časť poistencov vstúpi do druhého piliera a na náhradu výpadku príjmov v prvom pilieri budú použité odložené prostriedky získané privatizáciou. Po ich vyčerpaní bude štát musieť kryť tento výpadok v rámci rozpočtu. Vďaka očakávanému dynamickému rastu HDP a konsolidácii bežného rozpočtového hospodárenia však podiel verejného dlhu bude stabilizovaný na úrovni okolo 46 % HDP. Veľkosť dlhu v pomere k HDP je veľmi dôležitá, pretože ovplyvňuje najmä likviditu národnej ekonomiky. Osobitný význam zohráva analýza štruktúry verejného dlhu.
androxal pills canadian healthcare
how to order androxal generic pricing
online order enclomiphene generic medications
ordering enclomiphene generic from the uk
purchase rifaximin generic is it safe
cheap rifaximin uk online
cheap xifaxan cheap no prescription
how to buy xifaxan generic available in united states
buy cheap staxyn generic south africa
order staxyn generic where to buy
how to order avodart generic efficacy
low testosterone and avodart
ordering dutasteride purchase england
order dutasteride generic release date
order flexeril cyclobenzaprine generic drug
ordering flexeril cyclobenzaprine price london
get gabapentin generic side effect
how to order gabapentin generic now
ordering fildena canada mail order
cheap fildena cheap online canada
No perscription itraconazole
buy itraconazole cheap online pharmacy
kamagra kanada zdarma vzorek
nejnižší cena generické kamagra
achat kamagra pharmacie acheter cher
contre remboursement en ligne ordonnances kamagra