Ekonómia verejnej zadlženosti

Rast verejných dlhov je už dlhý čas v mnohých štátoch pri diskusiách o zodpovednej fiškálnej politike veľmi háklivou otázkou. Kritici narastania verejných dlhov neobviňujú deficitné financovanie iba pre jeho inflačné efekty. Varujú aj pred následkami hromadenia dlhu a prenosom jeho bremena na budúce generácie. Verejná zadlženosť má súvislosť s deficitom verejných rozpočtov, ktoré sú jednou z najdôležitejších príčin existencie verejného dlhu.

Veľmi dôležitá je veľkosť dlhu v pomere k Hrubému domácemu produktu. V podmienkach európskej únie, ktorej súčasťou je aj slovenská republika určuje Zmluva o Európskej únii tzv. Maastrichtská zmluva z roku 1992, ako kľúčový dokument európskej menovej integrácie, ktorý jednak vytvoril potrebný inštitucionálny substrát a zároveň zadefinoval aj nominálne konvergenčné kritéria (tzv. Maastrichtské kritéria), ktoré treba dosiahnuť, aby sa členský štát kvalifikoval na prechod do tretej fázy menovej únie – prijatie jednotnej meny. Pokrok dosiahnutý v oblasti hospodárskej a menovej konvergencie, ako i pri vykonávaní európskeho práva v oblasti vnútorného trhu, v tejto etape sledovala a hodnotila Rada EÚ. Jedným z rozhodujúcich kritérií je aj kritérium verejných dlhov v dvoch úrovniach. Jednak ako kritérium pre deficit verejných financií a potom kritérium pre výšku verejného dlhu.

Kritérium pre deficit verejných financií

Kritérium pre deficit verejných financií stanovené na úrovni 3% HDP sa v súčasnosti (rok 2005) na Slovensku neplní. V porovnaní s rokom 2002 však  došlo k výraznému zníženiu deficitu z 5,7 % HDP  v roku 2003 na 3,5 % HDP. Stalo sa tak predovšetkým vďaka prísnemu rozpočtovému obmedzeniu a štrukturálnym reformám. Na zníženie deficitu verejných financií na úroveň neprevyšujúcu 3% HDP a na splnenie maastrichtského kritéria bude predovšetkým potrebné ukončiť a udržať prebiehajúce štrukturálne reformy vo verejných financiách. Potrebná je rozpočtová konsolidácia v okruhu primárneho salda v súvislosti s tým, že úrokové náklady dlhovej služby sa v horizonte najbližších troch rokov nebudú výraznejšie znižovať. Po započítaní nákladov dôchodkovej reformy (t.j. po zohľadnení výpadku príjmov z dôchodkového zabezpečenia v rámci II. piliera) by kritérium pre výšku fiškálneho deficitu malo byť splnené v roku 2007, keď by deficit verejných financií mal dosiahnuť 3 % HDP a dokonca v roku 2008 2,1 %.( verejný deficit vrátane vplyvu dôchodkovej reformy (jún 2005 3,3 % HDP, 2005  3,8 %, 2006 4,2 % HDP, 2007 3,0 % HDP,  2008 2,7 % HDP, bez vplyvu dôchodkovej reformy jún 2005 3,3 % HDP, 2005 – 3,4 % HDP, 2006 – 2,9 % HDP, 2007 – 1,6 % HDP, 2008 – 1,3 % HDP).

Kritérium pre výšku verejného dlhu Slovensko už v roku 2005 spĺňa. Referenčná hodnota stanovená na 60 % HDP nebola v minulosti prekročená. V tomto roku predstavuje verejný dlh úroveň pod 40 % HDP (verejný dlh jún 2005 43,6 % HDP, 2005 36,7 % HDP 2006 38,4 % HDP, 2007 37,8 % HDP, 2008 37,5 % HDP).

V najbližších rokoch sa verejný dlh v nominálnom vyjadrení bude zvyšovať, najmä v rámci segmentu centrálnej vlády. Tu sa súbežne s nábehom reformy dôchodkového systému v roku 2005 prejaví efekt transformácie časti implicitného dlhu v dôchodkovom systéme na explicitný tým, že časť poistencov vstúpi do druhého piliera a na náhradu výpadku príjmov v prvom pilieri budú použité odložené prostriedky získané privatizáciou. Po ich vyčerpaní bude štát musieť kryť tento výpadok v rámci rozpočtu. Vďaka očakávanému dynamickému rastu HDP a konsolidácii bežného rozpočtového hospodárenia však podiel verejného dlhu bude stabilizovaný na úrovni okolo 46 % HDP. Veľkosť dlhu v pomere k HDP je veľmi dôležitá, pretože ovplyvňuje najmä likviditu národnej ekonomiky. Osobitný význam zohráva analýza štruktúry verejného dlhu.

 

13 Replies to “Ekonómia verejnej zadlženosti”

  1. androxal pills canadian healthcare

    how to order androxal generic pricing

  2. online order enclomiphene generic medications

    ordering enclomiphene generic from the uk

  3. purchase rifaximin generic is it safe

    cheap rifaximin uk online

  4. cheap xifaxan cheap no prescription

    how to buy xifaxan generic available in united states

  5. buy cheap staxyn generic south africa

    order staxyn generic where to buy

  6. how to order avodart generic efficacy

    low testosterone and avodart

  7. ordering dutasteride purchase england

    order dutasteride generic release date

  8. order flexeril cyclobenzaprine generic drug

    ordering flexeril cyclobenzaprine price london

  9. get gabapentin generic side effect

    how to order gabapentin generic now

  10. ordering fildena canada mail order

    cheap fildena cheap online canada

  11. No perscription itraconazole

    buy itraconazole cheap online pharmacy

  12. kamagra kanada zdarma vzorek

    nejnižší cena generické kamagra

  13. achat kamagra pharmacie acheter cher

    contre remboursement en ligne ordonnances kamagra

Comments are closed.