Manažovanie štátneho dlhu

Manažovanie štátneho dlhu je vo väčšine krajín veľmi zložitá procedúra, k čomu sa pochopiteľne ešte pripája aj finančná náročnosť. Tomuto procesu hovoríme správa dlhu. Pod správou dlhu chápeme zaobstarávanie finančných prostriedkov na uspokojovanie veriteľov vzniknutého dlžníckeho vzťahu štátu a to jednak prostredníctvom získavania úverov alebo emisiou cenných papierov, ich umiestnením na trhu, ako aj splácanie úrokov a dlhovej istiny.

V podmienkach Slovenskej republiky  otázky verejného dlhu prakticky rieši Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity ( „ARDaL“), ktorá  vznikla podľa § 14 zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 386/2002 Z. z.  ako rozpočtová organizácia napojená na štátny rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva financií SR. Agentúra je orgánom štátnej správy a zároveň je obchodníkom s cennými papiermi (§ 54 zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona o Štátnej pokladnici).

Agentúru zastupuje a riadi riaditeľ, ktorý bol vymenovaný podpredsedom vlády a ministrom financií SR. Vymenovaním riaditeľa ako jej štatutárneho zástupcu mohla začať Agentúra vo februári 2003 začať pripravovať podmienky pre svoju činnosť. V priebehu roka 2003 sa realizovalo jej organizačné, personálne, technické a informačné zabezpečenie. Zároveň sa prerozdeľuje a dolaďuje rozsah činností spojených s riadením dlhu a likviditou okruhu verejných financií, ktoré zostanú na ministerstve financií, a ktoré  vykonáva Štátna pokladnica a Agentúra.

Zatiaľ čo strategicko-koncepčné riadenie štátneho dlhu zostane v kompetencii ministerstva financií, operatívne riadenie riadenie dlhu a likvidity sa presunulo na  Agentúru. Reforma tejto oblasti riadenia verejných financií začala v roku 2002, a to schválením zákona č. 386/2002 Z.z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktorý vymedzil základné inštitucionálne a politické rámce pre túto oblasť, a schválením zákona č. 291/2002 Z.z.o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Vznik ARDaL bolo súčasťou reformných krokov, cieľom ktorých je vytvoriť moderný režim riadenia dlhu a likvidity vychádzajúci z najlepšej medzinárodnej praxe krajín EÚ.

Po zvládnutí operatívneho riadenia dlhu Agentúrou sa reforma v oblasti riadenia dlhu zameriava na skvalitnenie procesu rozhodovania, stanovenie regulačných opatrení, limitov a noriem pre riadenie dlhu. Cieľom a zmyslom fungovania Agentúry je „zabezpečenie likvidity a prístupu na trh pre financovanie potrieb štátu transparentným, obozretným a nákladovo úsporným spôsobom, a zároveň dosiahnutie stavu, aby náklady dlhovej služby boli v čase minimálne, za predpokladu udržania rizík obsiahnutých v dlhovom portfóliu na akceptovateľnej úrovni“.

Medzi najvýznamnejšie výhody oddelenia riadenia štátneho dlhu do samostatnej inštitúcie – agentúry možno zaradiť flexibilitu v rozhodovaní a konaní na základe vývoja na finančných trhoch a meniacich sa potrieb štátu v oblasti dlhu a likvidity, s využitím poznatkov a skúseností z najlepšej komerčnej praxe v tejto oblasti. Agentúra sa  usiluje o zavedenie „bankového režimu“ správy finančných prostriedkov vrátane eliminácie trhových rizík dlhu a likvidity spôsobom, aký používa komerčná prax. To znamená nielen riadenie už existujúcej pozície štátneho dlhu, ale aj riadenie rizík vyplývajúcich z potencionálnych zmien trhových úrokových sadzieb, výmenných kurzov a podobne.