POLITICKÉ HRANICE AKO PREKÁŽKY OBCHODU

Tradične sa veľký dôraz kládol na rozdiely medzi medzinárodným a domácim obchodom, kým veľa ich podobností bývalo veľmi často ignorovaných. Štátnici a obchodníci podporovali v medzinárodnej sfére mnoho stratégií ako napríklad ochranné platby alebo obmedzenia pri zamieňaní peňazí, ktoré by mohli sme mohli označiť ako nezmyselné pre domáce využívanie. Ekonomický teoretici museli prijať podiel viny za spoločnú neschopnosť rozlíšiť podobnosti medziregionálneho a medzinárodného obchodovania, pre ktorú sa donedávna analyzovali medzinárodné problémy v sústave domienok nesúvisiacimi s ich predstavami o domácom obchode a priemyselných lokalitách.

Predpoklady zjednodušovania obchodovania v teórii medzinárodného obchodu boli, že výrobné faktory sú plne mobilné v oblasti krajiny, ale nemobilné medzi krajinami a že neexistujú transferové platby, prinajmenšom nie na domácej pôde. V konečnom dôsledku sa každá krajina správa ako samostatné geografické územie. Najzaujímavejšie pokusy o integráciu priestorovej teórie a medzinárodného obchodu s viac realistickými predstavami boli diela Bertila Ohlina „Interregional and international trade“ a Augusta Loscha „The economics of location“

Toto sa zdá byť veľmi neprijateľné keď je to realizované, že jediná odlišnosť medzi lokalizačnými vzťahmi je, že medzinárodné vzťahy spôsobujú politické hranice ležiace v ceste obchodovania. Budeme rozoberať politické hranice ako jeden z mnohých faktorov ovplyvňujúcich priestorové zákonitosti. Úlohou je čo najlepšie objasniť efekty hraníc, ktoré delia zemský povrch na rôzne politické mocnosti.

Najostrejšie hranice sú vo všeobecnosti tie medzi národmi takže je vhodné zamerať sa na otázky národných politík a medzinárodných hraníc. Mnohé z aspektov medzinárodných hraníc uplatňujú taktiež hranice medzi vidiekom, federáciami, alebo aj menšími administratívnymi jednotkami ako napríklad magistráty alebo samosprávne kraje.

Hociktorá politická jednotka samozrejme môže sledovať politiku navrhnutú na ovplyvnenie rozmiestnenia aktivít vo vnútri svojho územia, alebo ňou a inými krajinami. Napríklad mestská správa môže zakázať niektoré činnosti bitúnkov na území mesta, alebo môže rozdeliť celé svoje územie na rôzne územia s inými právomocami, kým národ si môže osvojiť národnú politiku ochranných platieb navrhnutú pre pestovateľské výrobky.