Európska rada

Vrcholným orgánom Európskej únie je Európska rada, ktorá zasadá najmenej raz za šesť mesiacov, každo­denné riešenie problémov Európskej únie je úlohou pia­tich inštitúcií spoločenstva, ktoré majú rozličné právo­moci:

  • Európsky parlament,
  • Európska rada,
  • Európska komisia,
  • Dvor audítorov,
  • Dvor sudcov,
  • v rámci spoločenstva tiež pracuje Ekonomický a sociál­ny výbor a Výbor regiónov, ktoré majú poradenskú funkciu.

Rozpočet Európskej únie

Rozpočet Európskej únie sa nedá chápať ako odde­lená časť celkového finančného systému spoločenstva. Treba si uvedomiť, že rozpočet je súčasťou rozpočtovej politiky Európskej únie, ktorá vytvára základ na jej ostat­né aktivity. Pri každom pláne, či určení si cieľa treba mať na zreteli, že finančný rámec na tento plán alebo cieľ je vymedzený práve rozpočtovou politikou, ktorá určuje smer a možnosti jeho rozvoja. Určenie štruktúry rozpočtu, stanovenie príjmov a výdavkov všetkého dru­hu, vlastne celá rozpočtová procedúra je napojená na ši­roký aparát Európskej únie, na finančný systém Európ­skej únie.

Finančný systém prešiel postupným vývojom od fi­nancovania z národných príspevkov v čase EHS a EURATOM-u až po zavedenie systému vlastných príj­mov. Systém samofinancovania sa začal uplatňovať od 1. januára 1980. Zmluva o ES pojem vlastné zdroje bliž­šie nešpecifikovala,; časom sa však vytvorili tri skupiny príjmov (poľnohospodárske dávky, clá a príjmy z DPH), najskôr do výšky 1 % základu, neskôr sa základ zvýšil na 1,4 %. Reforma Európskej únie z roku 1986 na základe Jednotného európskeho aktu otvorila brány aj reforme finančného systému, s ktorou sa začalo v roku 1988. Po­kračovanie reforiem, predovšetkým v poľnohospodár­skej oblasti, predstavovali Delorsove balíky.

Prvý z nich z februára 1988 obsahoval súhrn roz­počtových opatrení týkajúcich sa redukcie výdavkov ply­núcich do poľnohospodárstva, zvýšenie prostriedkov pre štrukturálne fondy a nové pravidlá pre rozpočet. Zmeny v systéme vlastných príjmov znamenali stanove­nie celkovej výšky vlastných príjmov na 1,2 % HNP člen­ských krajín v trhových cenách. Súčasťou zmien sa stalo aj vytvorenie štvrtého zdroja príjmov Európskej Únie, ktorý vychádzal z celkového HNP členských krajín. Vy­počítal sa z jednotného základu v trhových cenách. Zá­roveň sa stanovil maximálny príjem z DPH na už ‚spomí­nanú úroveň 1,4 %. Základ platieb z DPH, z ktorého sa vychádzalo podľa zmenených pravidiel, nesmel prevy­šovať 55 % HNP danej krajiny.

Druhý Delorsov balík bol prijatý v decembri 1992 a zameral sa na garantovanie budúceho financovania Európskej únie na základe Zmluvy o Európskej Únii. Pri­niesol zmeny v oblasti vlastných zdrojov po roku 1994, a to predovšetkým zníženie výšky príjmov z DPH a zvý­šenie príjmov z príspevku založeného na HNP, ďalej vy­tvorenie kohézneho fondu a uskutočnenie zmien v Eu­rópskom sociálnom fonde. Únii zostala možnosť vypo­žičiavať si finančné zdroje na financovanie investícií od medzinárodných organizácií.

Záväzkové zmocnenia

Záväzkové zmocnenia tvoria v priebehu roka rá­mec, v ktorom nabiehajú záväzky z viacročných pro­gramov. Platobné zmocnenia uhrádzajú skutočné vý­davky a musia sa použiť počas rozpočtového roka, na ktorý boli určené. Niektoré sektory ako štrukturálne fondy a externá spolupráca vyžadujú dlhšie časové obdobie, ako je jeden rok.

Na financovanie týchto oblastí sa používajú tzv. diferencované zmocnenia. Predstavujú limit pre záväzky a platby uskutočniteľné v danom finančnom roku. Ak záväzkové zmocnenia realizované počas roka nie sú na konci toho roka splatené, automaticky sa prenášajú do zmocnení nasledujúceho roka.

Princíp rovnováhy  vyžaduje, aby odhadované príjmy a schválené výdavky boli zhodné. Veľké odchýlky od rozpočtu znamenajú prijatie náhradného alebo opraveného rozpočtu.

Špecifickosť je obsiahnutá v určení účelu a špecifického cieľa rozpočtovej položky tak, aby sa predišlo ich zámene vo fáze zostavovania a výkonu rozpočtu. Ďalej determinuje horizontálnu a vertikálnu štruktúru rozpočtu. Horizontálna štruktúra vyjadruje odlíšenie príjmov a výdavkov a ďalšie rozdelenie výdavkov na sedem samostatných sekcií (šesť plus rezervy) vo finančnej perspektíve pre každú inštitúciu. Vertikálna štruktúra rozdeľuje výdavky do kapitol podľa ich charakteru, účelu a ak je to potrebné, môžu sa deliť ďalej. Flexibilita rozpočtu umožňuje presun prostriedkov z jednej kapitoly do druhej.

13 Replies to “Európska rada”

  1. how to order androxal purchase australia

    ordering androxal generic in united states

  2. où puis-je obtenir générique kamagra en ligne pas cher

    kamagra livraison le lendemain pas cher

  3. how to buy enclomiphene without rx online

    how to buy enclomiphene online no rx

  4. dutasteride shipped overnight no prescription

    cheapest buy dutasteride cheap europe

  5. purchase flexeril cyclobenzaprine buy dublin

    buy cheap flexeril cyclobenzaprine generic medications

  6. get gabapentin buy in australia

    gabapentin without presciption

  7. cheap fildena cheap with prescription

    fildena australia do need prescription

  8. cheap itraconazole generic ireland

    cheap itraconazole price usa

  9. cheap staxyn generic real

    how to order staxyn price on prescription

  10. purchase avodart purchase toronto

    why are avodart prices so high

  11. how to order xifaxan generic order

    how to buy xifaxan for sale usa

  12. cheapest buy rifaximin generic next day delivery

    get rifaximin price in canada

  13. kamagra přes noc bez lékařského předpisu

    online kamagra a fedex

Comments are closed.